Kazakhs ask airlines to fly to steppe-bound capital
ASTANA, Nov 23 (Reuters) - Ex-Soviet Kazakhstan is asking foreign airlines to fly to its small new capital rather than the biggest city, the government said on Tuesday, but denied it was putting national prestige ahead of commercial sense.
The oil-rich state moved its capital from Almaty, near the Chinese border, to Astana, in the middle of the steppe, in 1997. The old capital has more than double the residents with a population of 1.2 million and is the country's commercial hub.
"The government addressed foreign companies that offer passenger transport on the Kazakh market and asked them to consider using Astana airport as a final destination in future, " Deputy Trade and Industry Minister Zhanar Aitzhanova said.
"The decision will be taken on the basis of economic and commercial arguments, " she told reporters after talks on the subject with visiting European Commission officials.
As part of a multi-billion-dollar project to build the new capital, Kazakhstan is constructing a large new passenger terminal at Astana airport that is due to open next month.
The windswept city has grown rapidly since the government moved but President Nursultan Nazarbayev frequently criticises his ministers for spending too much time back in Almaty and Western embassies are still drawing up plans to move there.
People familiar with the proposals have said the Kazakh government is seeking to switch foreign flights from Almaty to Astana by the middle of next year, irrespective of commercial considerations.
But an official from the Transport and Communications Ministry, Rustem Zhumatayev, denied the proposals were an ultimatum and said no deadline had been set.
"It's not the case that we're saying: either you fly to Astana or you leave, " he said.
The main foreign airlines serving Almaty are Air France KLM , Germany's Lufthansa , British Airways , Turkish Airlines , and Russia's Transaero.
Air Astana, a Kazakh state-owned airline in which Britain's BAE Systems holds a 49 percent stake, has a monopoly on the busy Astana-Almaty route.
Вкратце перевод сообщения "Рейтерс":
Казахстан просит иностранных авиаперевозчиков летать не в самый большой и развитый город Алмату, а в новую столицу - Астану.
Правительство Казахстана проводит переговоры с представителями авиакомпаний по поводу перевода конечного пункта их рейсов из Алматы в Астану в ближайшем будующем. Решение будет принято на основе экономических расчетов." - заявила зам.министра индустрии и торговли.
Люди, ознакомившиеся с предложениями, говорят что перевод рейсов должен быть завершен к середине следующего года.
Предстаитель минтранса Рустем Жуматаев опроверг заявления, что предложение является ультиматумом с установленным сроком. Он заявил:"Предложение не звучит как "Или вы переводите рейсы в Астану, или уходите с рынка"".
По слухам из достоверных источников предложение внес и двигает Пакстон. Он подвел эту идею под две стратегические задачи: развитие Астаны и развитие национального авиаперевозчика. Пакстон хочет чтобы в Алмату все иностранные туристы летали только через Астану. Перевозчик на маршруте Астана-Алматы, естественно, ТОЛЬКО Эйр Астана (Это примерно как все рейсы в Штаты только в Вашингтон, а по территории США только, например, Американ Эйрлайнс). Разговор как раз идет в форме ультиматуматума - или переводите или не работаете.