УВД и НОВЕНЬКИЙ не буксуйте. Почитайте статейку. Хотя куда Вам. Вы же читаете только по английски.
Mesaj din New York:
Pregăteşte-te de faliment, 'Air Moldova', că încolo mergi!
Cum i-am cunoscut pe angajaţii companiei
Pe 23 august 2005, ora 4.00, a trebuit să îmi conduc soţia la Aeroportul din Chişinău de urgenţă. Se îmbolnăvise în Moldova şi trebuia să se întoarcă mai devreme în SUA, la doctorul nostru. Deşi avea bilet de întors în Statele Unite pe data de 30 august, soţiei i s-a cerut să mai procure unul. Am cumpărat un al doilea bilet pentru ea, mai ales că ni s-a promis că ni se vor restitui banii. Cu puţin timp înainte de decolare, însă, o angajată a Companiei 'Air Moldova' m-a căutat, anunţându-mi public numele.
M-am apropiat de ea şi m-am legitimat. 'Soţia dumneavoastră are nevoie şi de celălalt bilet!', mi-a spus. 'Cum aşa? Aveţi nevoie de două bilete pentru o singură persoană?!'. 'Exact, e nevoie şi de celălalt bilet. Altfel nu-i putem permite să urce în avion'. Gândindu-mă la sănătatea soţiei, i-am dat angajatei 'Air Moldova' şi cel de-al doilea bilet şi avionul şi-a luat zborul. Imediat, m-am apropiat de ghişeul de unde cumpărasem biletele şi am cerut să mi se restituie banii. Domnişoara Natalia, prima şi ultima angajată profesionistă cu care am avut de-a face la 'Air Moldova', mi-a răspuns politicos: 'Îmi pare rău, dar nu pot să vă returnez decât banii pentru cursa Chişinău - Frankfurt. Pentru cursa Frankfurt - New York, trebuie să mergeţi la biroul din centru'. Mi-a întors banii pentru cursa europeană, i-am mulţumit şi am plecat.
72 de ore
mai târziu
După ce am aflat că soţia ajunsese cu bine în SUA, m-am dus la oficiul central al 'Air Moldova'. Am intrat şi m-am adresat în limba română: 'Bună dimineaţa, iată care e problema mea:'. O duduie, care părea mai adâncită în şlefuirea propriilor unghii decât în a-mi acorda atenţie, mi-a răspuns ceva în ruseşte. 'Mă iertaţi, nu înţeleg ruseşte, poate îmi vorbiţi româneşte?', am întrebat-o. Doar aici e 'Air Moldova', nu 'Air Rusia'. După mai multe chinuri lingvistice, angajata mi-a explicat că problema nu ţine de competenţa ei, ci de a şefului, 'domnul Ghenadie'. Respectivul şef stătea chiar alături, pe un fotoliu, şi auzise dialogul nostru fără să intervină. M-a invitat, fără prea mare entuziasm, în biroul său.
I-am explicat problema: am fost impus să cumpăr două bilete pentru o persoană şi pentru acelaşi itinerar de la 'Air Moldova'. Banii pentru cursa Chişinău - Frankfurt mi-au fost întorşi, iar pentru restul sumei am fost trimis aici: Dl Ghenadie a consultat datele din computerul aflat în faţa sa, a găsit acolo înregistrate ambele bilete pe numele soţiei, l-a anulat pe unul din ele, ca să îl poată compania revinde, şi mi-a spus: 'Banii o să vă fie restituiţi în SUA, de către reprezentantul nostru de acolo, domnul Octavian Nacu'. Începusem să intru la bănuială, de aceea i-am cerut telefonul de contact al reprezentantului din SUA. După ce a căutat în vreo trei condici, mi-a dat informaţia solicitată: telefon (717) 721-7394, email octavian@mtstravel. com.
M-am dus la poştă să-l contactez pe domnul Nacu în SUA. Nu l-am găsit şi am revenit spre seară. I-am spus şi dlui Nacu întreaga poveste. Răspunsul lui mi-a justificat bănuielile de la început: 'Nu pot să vă ajut. Trebuie să rezolvaţi la Chişinău acest lucru'.
A doua zi am mers din nou la biroul 'Air Moldova', l-am căutat pe dl Ghenadie să-i spun ce mi-a răspuns dl Nacu. Şeful s-a mai uitat prin condici cu jalea omului pus la lucru şi mi-a dat o altă pistă: 'Trebuie să o căutaţi pe doamna Aliona Dodul, la telefonul 52-54-56'. Am ieşit, am găsit un telefon public. Mi s-a spus că 'doamna Dodul nu-i la lucru' (era trecut de ora 10.00 dimineaţă), dar că va fi mai târziu. Persoana cu care vorbisem nu mi-a putut da adresa, aşa că am intrat iar la domnul Ghenadie. Aveam impresia că deja ne cunoaştem unul pe altul. Omul m-a sfătuit: 'Mergeţi spre aeroport, la penultima intersecţie o luaţi la dreapta şi apoi întrebaţi unde-i fostul hotel:'. În scurt timp, iată-mă ajuns la oficiul principal al 'Air Moldova'. În parcare, numai Mercedesuri, unul ca unul, nou-nouţe. La intrare stă un paznic tânăr într-o gheretă miniaturală. Am cerut să vorbesc cu doamna Dodul, de la Departamentul tarife. Acesta a chemat-o. 'Să aştepte!', am auzit cum i-a strigat în receptor.
Am aşteptat:
La intrare am avut impresia că am nimerit pe un submarin: totul în jur era zugrăvit în albastru, mai multe tablouri atârnate pe perete, trei scaune în faţa paznicului, pentru pasageri jecmăniţi ca mine. Doamna Dodul a venit şi m-a invitat în biroul ei. I-am explicat şi dânsei situaţia. M-a ascultat, apoi a format numărul de telefon al angajatei care îmi luase ambele bilete. I-a cerut explicaţii, chiar a strigat la ea. După ce a închis telefonul, mi-a spus că are nevoie de bilete în original pentru a-mi rezolva problema. I-am reamintit că nu le am, mi s-a cerut să i le dau soţiei pe ambele. Doar îi confirmase acest lucru şi angajata la telefon. Reacţia doamnei Dodul a fost una surprinzătoare. Nu mai ştia ce spune, mă trimitea în SUA la Octavian Nacu: După ce s-a calmat puţin, mi-a spus că trebuie să fac o solicitare de recurs la o comisie de reevaluare a situaţiei, care se va întruni la ora 3.00 după-amiază.
'Dar în chinezeşte
nu vreţi
să vorbim?!'
Am aşteptat iar la intrare o oră şi jumătate peste ora stabilită. La un moment dat, şi-au făcut apariţia un bărbat şi o femeie care ţineau în braţe câte un maldăr de dosare, pe care se putea citi de departe: 'Reclamaţii'. M-am ridicat să-i întâmpin. 'Văd că aveţi mai multe reclamaţii, am venit şi eu cu a mea, de la doamna Dodul:', le-am zis. Bărbatul părea că nu mă ascultă, iar femeia m-a întrebat, în ruseşte, care-i problema. 'Mergem să vă povestesc în biroul dumneavoastră, sau vă aşezaţi aici, în 'biroul' meu?', am întrebat-o. A preferat să discutăm pe scaunele de la intrare, adică în 'oficiul' meu. I-am explicat situaţia, în toate amănuntele. Mi-a răspuns şi dânsa, tot în ruseşte. Am rugat-o: 'Doamna, puteţi să-mi vorbiţi în româneşte sau englezeşte, pentru că ruseşte nu înţeleg?'. 'Dar, în chinezeşte nu vreţi să vorbim?', mi-a răspuns cu ironie. Mi-am muşcat buzele, de umilinţă. Cât priveşte problema mea, doamna mi-a spus că, dacă îi trimit din SUA solicitare scrisă de mâna soţiei, cu nota de la doctor şi cu cupoanele originale ale biletelor (unul folosit, altul nefolosit), o să-mi returneze banii. 'Bine', i-am zis şi i-am luat adresa: Victoria Cornescu, Reprezentant 'Air Moldova', Aeroportul Chişinău, bulevardul Dacia, nr. 80/2, Chişinău, Moldova. Tel.: (373 22) 52-51-02, Fax: (373 22) 52-59-95.
'Vă declar oficial că nu veţi vedea banii!'
Zis şi făcut: am trimis, de la New York, biletele prin poşta recomandată. A trecut luna septembrie, nici un răspuns. Pe la începutul lui octombrie am sunat la Chişinău. Doamna Cornescu mi-a spus ca n-a primit nimic. Am făcut reclamaţie la Poşta americană: unde-i corespondenţa? După lungi consultări şi precizări cu 'Poşta Moldovei', Poşta americană mi-a dat confirmarea necesară: 'Air Moldova' a primit corespondenţa mea pe data de 23 septembrie 2005. Pe 4 noiembrie 2005 am trimis un fax din SUA cu copiile documentelor pe care le expediasem prin poştă şi cu confirmarea respectivă a Poştei americane, precum că 'Air Moldova' într-adevăr primise documentele în original. Fără de răspuns şi acest fax. În sfârşit, pe 18 noiembrie 2005 am avut o discuţie cu o altă doamnă, care s-a prezentat Menşicova. Mi-a spus că au fost examinate copiile de pe fax (de corespondenţa originală nimeni nu recunoaşte că a primit-o, adică Poşta americană mă minte). Şi această doamnă mi-a înaintat următoarele obiecţii: 1) Certificatul medical este numai o 'chemare', 'o invitaţie la lecuire', nu confirmare că soţia a fost într-adevăr bolnavă (?!); 2) din bilet nu se vede nimic, referitor la anulare (dar din computerul companiei?!); 3) comisia nici n-a 'pre' căutat cererea; 4) 'Vă declar oficial că bani nu veţi vedea!'. Toate acestea mi-au fost strigate, nu comunicate la telefon. I-am răspuns calm: 'E vorba de bani grei, doamnă, aşa că scădeţi tonul!'.
Mulţumesc,
'Air Moldova'!
Întreaga istorie care mi s-a întâmplat mă face să cred că 'Air Moldova' este o palmă pe obrazul Moldovei. Mă gândesc la oamenii păţiţi ca şi mine, pe care i-am văzut la aeroport, care scot bani cinstiţi şi munciţi din greu în Moldova, ca să-şi plătească drumul în străinătate, bani care ajung la cheremul unor şmecheri de la 'Air Moldova'. Pentru cei ca mine, care trăim în străinătate, întoarcerea în Moldova se va face (dacă se va mai face!!), cu companii aeriene străine şi (învăţaţi acest cuvânt) pro-fe-si-o-nis-te.
Mulţumesc Companiei 'Air Moldova' pentru lecţia pe care mi-a dat-o. Pregătiţi-vă de faliment, pentru că într-acolo mergeţi!
Gabriel Gherasim, New York, pentru TIMPUL
1. А кто Вам сказал, что знание иностранного языка является достаточным критерием? Я такого никогда не говорил! Повторяю: знание английского языка специалистом в современном авиационном мире является необходимым, но не достаточным фактором! Его должен учить школьник еще в школе, потом заканчивать ВУЗ по авиационной специальности, проработать лет так 10... и лишь потом его можно будет назвать специалистом (ито не всегда). А что у нас получается? Человек проработал в авиации 40 лет, не знает даже английского языка (не может разобрать ниодного документа, который используется во всех международных аэропортах), и стучит себя в грудь, что он БОЛЬШОЙ специалист. Смешно! Может он и был специалистом лет 15 назад, когда он жил в Совдепе и других языков никому знать не надо было, так как все рейсы были внутри одной большой страны... но никак не сейчас, когда все рейсы международными и вся документация на английском. Вы продолжаете считать это отсутствием ума? Не буду вас в этом разубеждать... Думаю, что это бесполезно.
2. Ну а эти Ваши слова "с целью, чтоб протянуть руку помощи Аир Молдова" и "Только авиационная интеграция спасет молдавскую авиацию" вообще меня убили! Кто Вам сказал что модавская авиация и Аир Молдова - это одно и тоже? И кто Вам сказал, что Аир Молдова такая уж одинокая? А Модэвиен Аирлайнс Вы за компанию не считаете? А жаль!
Думаю, что не приди к власти коммунисты, у нас сейчас была бы не плохая конкуренция среди трёх компаний: RM, 9U и 2M. Или Вы думаете, что АМИ сама закрылась?
Ах да, я забыл, Вы считаете, что нам так много компаний не нужно - достаточно иметь только одну АМ, которая будет сосать все соки с других компаний, как это происходит уже 10 лет! Не будет этого...
И не надо нас пугать, что с закрытием АМ молдавская авиация умрёт! Да, многие останутся за бортом. Но появится другая компания, которая будет работать по-новому, по-европейски, а не по-совдеповски (всё у всех позабирать и растрынькать).
И не надо говорить, что мы за закрытие компании - совсем нет! Мы за её возрождение, но оно возможно только после того, как у компании появится владелец, когда её перестанул постоянно разворовывать, когда вместо 900 человек в ней будет работать только 200.
Мы за новую Аир Молдову! И если для этого необходимо будет закрыть старую, то пускай она "умрёт в гордом одиночестве".
Кстати, Вы когда в последний раз заходили в аэровокзал? Думаю, что из штаба не видно, что в последние два дня делается на рейсах АМ. А Вы придите и спросите пассажиров АМ, как они хотят быть обслужены при отмене или задержке рейса - по европейским стандартам или старым совдеповским, которые до сих пор использует АМ. Догадываетесь, что они Вам ответят?
... и нечего тормозить прогресс! Чем раньше мы поймём, что АМ пора меняться, тем лучше будет для всех! А объединение всего и вся мы уже проходили - это типичный регресс!
P.S. На роль специалиста не претендую... говорю же Вам, я новенький...